Van Noord naar Centraal Vietnam

Van Noord tot Centraal Vietnam

Door het vele reizen achter elkaar en geen internet te hebben kan ik nu pas weer een berichtje en foto’s plaatsen. Zo staan er nu ook foto’s van Guilin, China bij. Inmiddels ben ik al in het Zuiden van Vietnam in het kustplaatsje Nha Trang. Alles gaat goed en heb eindelijk een kleurtje gekregen. Ik zal jullie even bijpraten over Halong Bay, Hue wat vroeger de hoofdstad van Vietnam was en Hoi An een plaatsje waar je goedkoop kleding kan laten maken, maar waar ook nog vele gebouwen van 1700 bespaard zijn gebleven.

Halong Bay en de laatste dagen Hanoi

En daar gaan we dan eindelijk. Met een klein busje worden we naar Halong city gebracht om met een boot rond te cruise in de baai van Halong Bay. In het busje vertelt onze gids Kenny ons verhalen over Hanoi en Halong Bay. Eenmaal aangekomen in Halong city werden we met een klein bootje naar onze grotere boot gebracht waar we de komende drie dagen op zouden verblijven.

De boot was perfect. Na onze kamer toegewezen te hebben gekregen, hadden we een lunch die uit seafood bestond. Als echte liefhebber van vis heb ik mijn buikje rond gegeten. In de middag bezochten we een grot waar Kenny in elke vorm van stalagmiet of stalactiet wel een beest zag. Na de grot hebben we een uur de tijd gekregen om in de baai te kanoën.

Eenmaal terug op de boot konden we een duik in het water nemen.  Kenny had ons toevertrouwd dat er geen haaien en kwallen waren. Toen ik van de boot wilde springen dook ik bijna op een mega kwal en was iedereen van slag. Het was heerlijk om even te zwemmen. Het avondprogramma bestond uit karaoke. Helaas hadden ze geen Nick & Simon en miste ik mijn maatje Walter om de sterren van de hemel te zingen. In Vietnam ben ik daardoor een onontdekt talent gebleven en hebben we met een groepje gekaart en wat gedronken.

De volgende dag voelde ik me onwijs beroerd. Zo beroerd dat ik de trip naar Cat Ba Island heb overgeslagen om bij te komen op de boot. In de middag ging het iets beter en toen de andere terug waren had ik Cara overgehaald om een duik te nemen. Helaas werd Cara gestoken door een kwal en was ze twee dagen niet lekker.

Mijn derde dag in Halong Bay begon weer beroerd en naarmate de dag vorderde werd het alleen maar erger. ’s Middags zijn we terug gegaan naar Hanoi waar ik de rest van de dag op mijn bed heb gelegen. In de bus vertelde Kenny nog wat handige tips hoe je het beste een kruising kan oversteken. “Zorg dat je als een stalactiet door het verkeer loopt. De auto’s en scooters zullen dan als water om je heen gaan.” Na deze wijze uitspraak van onze tourguide en het verkeer in Hanoi durf ik zelfs de A15 met mijn ogen dicht over te steken.

Samen met Neil, Cara en een Zwitsers stel, Suzan en Bruno die we ontmoet hebben op de boot, hebben we de rest van onze tijd in Hanoi besteed. Zo zijn we naar het Mausoleum geweest waar Ho Chi Ming ligt opgebaard. Dit is een heel groot park waar we de hele middag hebben rondgelopen. Aan het eind van de middag hebben we in het Old Quarter op een dakterras gegeten en gedronken. Ook hebben Neil, Cara en ik een waterpuppet show gezien wat types Vietnamees is. Ik was de enige die er geen bal aan vond, maar dat zal wel de Hollandse nuchterheid zijn.

De laatste dag in Hanoi hebben we besteed aan internetten en hebben we wat dingetjes geregeld. Zo hebben Cara en ik een Open Bus Ticket gekocht die je van Noord naar Zuid Vietnam brengt voor 40 Dollar. Neil wilde in Hanoi blijven om zijn visa voor Cambodja en Thailand te regelen.

Hue

De volgende stad die we gingen bezoeken was Hue. Hier zijn we met een sleepersbus naar toegegaan. Een sleepersbus wil zeggen dat je uitgestrekt kan liggen, maar dat wil niet zeggen dat je dan ook kan slapen. De snelweg in Vietnam is een soort nieuwbouwwijk waar de straten nog moeten worden aangelegd. In de sleepersbus ontmoette ik twee meiden uit Kralingen. Eindelijk weer Nederlands praten en mensen die weten waar Poortugaal ligt!

In Hue was er een groot festival gaande waar we graag naar toe wilden. Hue is een mooi dorpje wat me deed denken aan Spanje. In Hue heb je niet zoveel backpackers hostels dus hebben we in een guesthouse geslapen wat ook erg goedkoop is. De dames hebben ’s middags op bed gelegen en ik ben met Bruno een biertje gaan drinken. ’s Avonds zijn we naar het festival gegaan en hebben we weer lekker gegeten met zijn viertjes. In Hue zijn Cara en ik maar 1 nacht gebleven om de volgende dag naar Hoi An te gaan.

Hoi An

Hoi An is een heel sfeervol stadje waar je voor 90 Dollar een goed kwalitatief opmaat pak kan laten maken. Cara was helemaal in de gloria en ik iets minder want ik moest winkel in winkel uit. En zoals jullie mij misschien wel een beetje kennen heb ik hier het geduld niet voor dus was ik blij dat Suzan en Bruno de volgende dag kwamen. De vrouwen gingen kleren kopen en Bruno en ik naar het strand en bier drinken (een biertje kost hier een kwartje). Bruno en ik hadden scooters gehuurd om als Easy Riders door Hoi An te rijden. Dit was echt heerlijk.

Samen met Cara, Suzan en Bruno (ook bekend als Kenny) reis ik nu verder door Vietnam. Toen ik me reis aan het voorbereiden was, dacht ik af en toe weleens als ik nu maar niet drie maanden in me eentje ben.Gelukkig Ik ben nog geen enkele dag alleen op pad geweest en heb ik al zoveel gezellige leuke mensen ontmoet. Dat had ik nooit durven dromen!

Till next time!

Lucky

(Bijnaam op de Halong Bay tour)