Shanghai en de reis naar Guilin

Mijn weg gevonden.

Op maandagochtend ben ik vroeg opgestaan om mijn trein te pakken naar Shanghai. Eerst even een European breakfest weggewerkt, water gekocht voor onderweg en daarna ben ik met de metro naar Beijing South Railway Station gegaan. Dit was dikke pret. Ik heb ongeveer 24 Chineesjes in de metro neergeslagen wanneer ik me omdraaide met mijn backpack die ongeveer even groot is als een chinees.

De treinstations in Beijing zijn niet bepaald te vergelijken met die van Rotterdam Centraal. Je moet door een controle, je trein vertrekt bij een gate en je moet inchecken. Ook heb je een soort van stewardessen die je in de trein van dienst zijn met eten en drinken.

De reis duurde ongeveer 10 uur. We zaten met zijn zessen in een cabine waarvan 1 chinees Engels sprak. Hij heeft een aantal handige dingen voor me vertaald van het Engels naar het Chinees aangezien het elke keer prijsschieten was in het restaurant en het een verrassing is wat ze kwamen brengen. Zondag was het verrassingsmenu niet echt naar mijn zin dus hopelijk kom ik met mijn lijstje Engels - Chinees nu een stuk verder.

Ik ben druk in de weer geweest om naar Hong Kong te gaan, maar alle treintickets waren tot volgende week uitverkocht. Eenmaal in me hostel aangekomen, die zich in een luguber achteraf steegje bevindt, bedacht ik hoe ik mijn Hong Kong probleem ging aanpakken. ’s Avonds voor het eerst met 7 andere op een kamer geslapen wat overeenkomt als een nachtje kamperen. Om half twee kwam de laatste binnen, een verdwaalde Engelsman.

De volgende dag ben ik naar de Oriental Tower geweest. Ook te zien op de foto’s. Hier heb ik twee Nederlands/ Belgische jongens ontmoet (Jac en Bart) waarmee ik de hele dag heb vertoefd in Shanghai. Na de Oriental tower zijn we naar Shanghai World Financial Tower geweest van meer dan 400 meter hoog. Het uitzicht was werkelijk fantastisch! Na de SWF zijn we naar de Jade Budha gegaan. Helaas waren ze net aan het sluiten en mochten we niet meer naar binnen. Gelukkig was Jac zo eigenwijs om snel naar binnen te rennen om toch nog 1 foto te maken. De Chineesjes waren tegen ons aan het schreeuwen maar daar begrepen we weinig van. ‘s Avonds zijn we naar de Bund gegaan waar je een geweldig uitzicht heb over de skyline van Shanghai. Om 8 uur moesten de Bart en Jac met de taxi naar het treinstation, omdat zij naar Beijing gingen.

Terug bij mijn hostel kwam ik de Engelsman tegen die ons allemaal wakker maakte. Hij vertelde ook dat hij niet naar Hong Kong kon en wat hij nu had gepland. Dit vond ik wel interessant en nu hebben we besloten voor onbepaalde tijd samen te reizen. Hij heet Neil, heeft zijn baan opgezegd en zijn appartement verhuurd om te gaan reizen. Samen hebben we tot laat bier zitten drinken en plannen gemaakt zodat we morgen naar Guilin vertrekken. Check Google en dan afbeeldingen voor een kleine indruk!

Woensdag heb ik mijn treinkaartje voor Guilin geregeld wat een aardige reis gaat worden, 24 uur. ’s Middags hadden Neil en ik afgesproken op de EXPO waar het echt onwijs druk was. Elke dag komen er 300.000 bezoekers. Het is dan ook super groot, maar voor het Aziatische gedeelte staan wachtrijen van meer dan 3 uur. Ik denk dat de EXPO net zo groot is als heel Rhoon en Poortugaal samen en dat in een stad als Shanghai waar 20 miljoen mensen wonen. Ze hebben zelf een metrolijn aangelegd om van A naar B te gaan. Ook rijden er shuttle busjes en varen er ferry’s om alles een beetje bereikbaar te maken.

In het Nederlands Paviljoen kon je kroketten, stroopwafels en poffertjes kopen. Ook stonden er overal schapen waar alle Chineesjes op gingen zitten. We hebben super gave gebouwen gezien.

Gisteren zijn we vertrokken naar Guilin. Na een klein uurtje vertraging te hebben gehad begon onze reis. We hadden soft sleepers. Dit houdt in dat je 4 normale bedjes heb in een cabine die je kan afsluiten van de gang. Neil en ik deelde onze cabine met een Chinese familie met een heel irritant kindje en een snurkende vader. Het eten in “het restaurant” van de trein was verschrikkelijk! We hadden Peking eend met rijst. Dit bleek een bordje uien met botjes eend eraan wat super taai en smerig was. Gelukkig hadden we noodles meegenomen omdat je wel heet water kan krijgen in de trein.

Na 26 uur bereikte we Guilin. Onderweg hebben we schitterend uitzicht gehad op de rijstvelden en het berglandschap van China. Eenmaal aangekomen in ons hostel in Guilin waren ze net begonnen aan de BBQ en vroegen ze aan ons of we ook wilde mee-eten. Natuurlijk! We zaten met een groep van ongeveer 20 man te bbq-en. Duitsers, Fransen, Engelsen, Nederlanders en Amerikanen. Het was super gezellig en erg laat geworden!

Op de planning staat dat we maandag vertrekken naar Vietnam. Vandaag maar eens een treinkaartje regelen.

Iedereen super bedankt voor alle reacties in het gastenboek. Heel leuk om van jullie je reacties te lezen en hoe het in Nederland is.