Laatste deel China

De eerste dag in Guilin, een dorpje waar 2 miljoen mensen wonen, hebben we voor het eerst regen gehad. Hoe verder we naar het zuiden trekken des te meer komen we in het regenseizoen terecht. ’s Ochtends hebben we daarom wat dingen uitgezocht over hoe we in Vietnam moeten komen en wat er te doen valt in Hanoi. In de middag hebben we een rondje Guilin gedaan.

Guilin is totaal anders dan de grote steden van China. Het is meer dorps terwijl er 2 miljoen mensen wonen. We zijn eerst naar de Elephant Hill gegaan die je kon beklimmen. Door de luchtvochtigheid wordt alles een stuk zwaarder dus ook het beklimmen van een klein bergje viel niet mee. Na de Elephant Hill zijn we door Guilin gelopen. We waren de weg behoorlijk kwijt geraakt en hierdoor kwamen we op een marktje waar ze waarschijnlijk nog nooit Europeanen hadden gezien.

’s Avonds zijn we over de streetmarket gelopen die je ook in Beijing had. Alleen deze was vele malen groter. Na de streetmarket hebben we een pagode bezocht en zijn we weer terug gegaan naar ons hostel.

De tweede en laatste volle dag in Guilin hebben we een tocht over de Li River gemaakt op een bamboovlotje. Dit was heel leuk en het weer zat ook mee. Het was zonnig en redelijk warm. Perfect weer voor ons boottochtje. We kwamen aan in Yangshou waar we even hebben rondgelopen en een biertje hebben gepakt op een terrasje. ’s Avonds hebben we spullen gepakt voor onze reis naar Vietnam.

Overall was China prachtig en vind ik het jammer dat ik niet meer tijd hier heb kunnen besteden. Dat kan natuurlijk wel, maar er is nog zoveel meer dat ik wil zien. Wat ik zeker niet ga missen is het beroemd zijn, iedereen wil met je op de foto of zit je de hele tijd aan te gapen. Het gespuug op straat en het eten met hun mond open.

Onze treinreis bestond uit twee delen. ’s Ochtends moesten we naar Nanning waar we kaartjes konden kopen voor het laatste traject naar Hanoi. Het eerste deel duurde 6 uurtjes. We zaten in een wagon vol met schreeuwende Chineesjes. Eenmaal aangekomen in Nanning was het bloedheet en kwamen we Emma en Alex tegen van ons hostel uit Guilin. Samen met hun hebben we het laatste traject in een sleeperstrein afgelegd. We hebben kaartspelletjes gespeeld tot de grens waar we er drie keer uit moesten. Eerst in China twee keer voor controle en stempels. Daarna in Vietnam voor paspoortcontrole.

GOOD MORNING VIETNAM!
Om vier uur ’s ochtends kwamen we aan in Vietnam waar de taxi chauffeurs ons in hun taxi’s schreeuwde. We hadden gelezen en gehoord dat zij je willen afzetten dus hebben besloten te gaan lopen. Na een tijdje rondgelopen te hebben, hebben we toch maar met zijn vieren een taxi genomen.

De eerste dag in Hanoi moesten we echt acclimatiseren. Het was heel erg warm. ’s Avonds hebben we met een aantal mensen een biertje beneden getrokken, omdat ik kortsluiting had gemaakt toen ik mijn stekker in het stopcontact wilde doen. Het hele blok had geen stroom meer.

Samen met Cara uit Duitsland gaan we morgen naar Halong Bay. We verblijven twee nachten op een boot wat geweldig moet zijn als we verhalen van alle mensen moeten geloven die we hebben gesproken. Vandaag hebben we Hanoi verkend en wat dingetjes geregeld. Wat we na Halong Bay gaan doen weten we nog niet precies. We’ll see. Heerlijk!

Morgen eindelijk een duik nemen in de zee! Wat verlang ik daar nu al naar.