Huiswerk en ongeneeslijk ziek

Vanaf Koh Samui zou ik de boot nemen naar het volgende eiland Koh Tao. Ik had via mijn guesthouse een trip geboekt. Tussen 6.30 en 7.00 am zou ik opgehaald worden. Prima, om 6.30 zat ik klaar. Om 7.05 was er niemand langsgeweest dus even navragen. Ze hadden heel me trip niet geboekt, maar die dag begon mijn duikcursus. Om 8 uur zou de boot vertrekken dus ik moest toch echt wel weggaan. Om half 8 werd ik opgehaald door de eigenaar die mij zijn Formule 1 kunsten liet zien. Binnen 25 minuten waren we er waar je normaal drie kwartier over doet. Snel me kaartje gehaald en op de boot gesprongen.

Eenmaal op Koh Tao kon ik achterop een scooter, met me bagage, om naar mijn resort te gaan. Ik zit nu echt een een basic bungalow. Koud water, geen airco en zelfs me toilet heeft geen stortbak dus moet je zelf met een emmer water je behoefte wegspoelen.

Mijn duikinstructeur daarentegen is top. Hij heet Ties en is heel relaxt. De eerste dag heb ik een 3 uur durende video over duiktheorie moeten kijken en huiswerk gemaakt. 's Avonds nodigde hij me uit om met zijn andere cursisten een hapje te gaan eten en Nederland - Brazilië te gaan kijken bij Ban's, de grootste duikschool van het eiland. We waren met een groepje van 20 Nederlanders gaan eten en bij Ban's waren er nog een stuk of 100 andere Nederlanders waarmee we voetbal hebben gekeken. Helemaal top. Er was een mega groot scherm op het strand en in zitzakken hebben we met spanning de wedstrijd gekeken. Daarna uiteraard gefeest, maar niet te lang want de volgende dag moesten we weer verder met de duiktheorie.

De volgende dag hebben we weer wat theorie doorgenomen en zijn we in het zwembad de basis gaan oefenen. Alles ging heel goed, een natuurtalentje zei die. De volgende dag ging het dan echt gebeuren. Een duik in de Thaise zee. Op de boot hebben we de laatste dingen besproken en daar gingen we. Na afgedaald te zijn naar 12 meter hebben we een paar dingen geoefend die we ook in het zwembad hebben gedaan. Daarna wilde Ties me Nemo laten zien. HUH wat gaat daar voorbij... een EAGLE RAY, FANTASTICH!!! We hebben 10 minuten naast die Eagle Ray gezwommen. Even voor de duidelijkheid, Ties heeft pas 1 keer in vier jaar tijd een Eagle Ray gezien. Zeer zeldzaam hier dus. Echt waanzinnig. Na een uur alle geweldige dingen te hebben gezien die de onderwaterwereld te bieden heeft, zijn we naar een andere duikstek gegaan waar we nog meer fantastische vissen en koraalsoorten hebben gezien.

In de middag heb ik de laatste theorie voorgeschoteld gekregen en heb ik mijn theorie examen voldoende afgelegd. De volgende dag moest ik dan nog twee duiken doen en dan was mijn PADI Open Water een feit.

De laatste dag van mijn Open Water cursus ging ik met Shirley mee, de vrouw van Ties. Het zicht was minder, maar dat maakt de ervaring niet minder gaaf. Ook ging er een buddy mee, Joost, die al drie jaar aan het reizen is en nu aan het wachten is op zijn visum voor Nieuw Zeeland waar die wil settelen. In de middag heb ik Susan, Bruno en Neil weer opgezocht die nu ook op Koh Tao zijn.

De volgende dag ben ik begonnen aan met Advanced cursus. Dit houdt in dat je tot 30 meter diepte mag duiken, nachtduiken, je leert te navigeren, vissen herkennen en je drijfvermogen te optimaliseren. Het duikvirus heeft me behoorlijk in zijn macht. Het is zo'n onvergetelijk ervaring en totaal andere wereld.

In twee dagen heb ik samen met Jill, een Nederlands meisje, mijn Advanced cursus gehaald. Alle avonden zijn een beetje hetzelfde, we gaan met een groepje uit eten en gaan daarna wat drinken en te laat naar bed.

Na mijn Advanced cursus wilde ik mijn Rescue gaan doen, maar dat heb ik maar niet gedaan. Heel me voeten zitten onder de blaren van mijn zwemvliezen. Ik heb een scootertje gehuurd en samen met Susan en Bruno het eiland verkend. We hebben weer gezwommen in de mooiste baaitjes en lekker geluierd op het strand.

Gisteravond heb ik na een paar super dagen weer afscheid van Susan, Bruno en Neil genomen. We hebben met elkaar tot diep in de nacht buckets gedronken, emmertjes met vodka redbull, en gefeest. Het was onwijs gezellig en vind het jammer dat het de laatste keer samen was. Susan en Bruno gaan nu al naar Maleisië en Neil gaat naar Koh Samui.
Op de terugweg naar mijn resort kreeg ik een lekke band met mijn scooter wat nog de nodige problemen had opgeleverd en wat nog aardig wat geld heeft gekost.

Maandag ga ik naar Pak Song, een heel klein dorpje waar Runs & Roses is gevestigd. Runs & Roses is een vrijwilligersorganisatie waar ik een weekje voor ga werken. Zij supporten de Thaise locale bevolking en geven Thaise kinderen Engelse les. Dit heb ik besloten toen ik in de bus zat in Cambodja. Ik raakte aan de praat met een een man die voor Unicef werkt. Hij vertelde me dat de lokale bevolking ongeveer 80 Dollar per maand verdiend. Omdat ik in me planning een week uitloop had gerekend halverwege me reis en die niet heb gebruikt had ik twee opties. Of langer op het strand liggen en nog meer duikcursussen doen of wat terug doen voor de mensen hier die echt arm zijn en niks hebben. Dus ik besloot om iets goeds te doen.

Nu eerst nog even genieten van de onvergetelijke duikervaringen. Het duikvirus heeft me behoorlijk in zijn greep en de eerste aankopen zijn al gedaan. Ik heb nu mijn eigen vinnen en duikschoentjes waarmee ik de blaren probeer te voorkomen (en een stukje cooler eruit te zien).

Ik zag dat in Nederland de temperaturen aardig beginnen op te lopen! Ook de oranje koorts is gestegen. Hier missen we geen wedstrijd en is iedereen in de gloria. Morgen even die Spanjaarden klop geven en een feestje bouwen met een paar buckets.