Cambodja

In een week tijd hebben we Cambodja gezien. We zijn naar Phnom Phen geweest en naar Siem Reap. De tempels van Angkor What. Ik zal jullie even bijpraten hoe de afgelopen week verlopen is. Morgen zal ik om half 7 's avonds landen in Bangkok om mijn avontuur in Thailand voort te zetten.

Phnom Phen

Na met de boot te zijn aangekomen in Cambodja moesten we nog een uurtje met de bus naar hartje centrum. Onderweg regende het alsof het in Cambodja nog nooit had geregend! Aangekomen in het centrum stonden de tuk tuk drivers achter dranghekken om je hun in tuk tuk te praten. Wat een chaos! We hadden besloten om in het hotel te slapen welke aangeraden werd door de touroperator. Het was een standaard hotel, maar de kamers waren groot en schoon wat het belangrijkste is.

Samen met een Zwitser hebben we Nederland - Japan gekeken in een iets te duur restaurant, maar waar happy hour was. Dit scheelde op de drank en hebben we heerlijk gegeten en een lekker biertje gedronken. Nederland weer gewonnen, ik denk dat daarmee alles is gezegd.

De volgende dag hebben we de hele dag door Phnom Phen doorgebracht. We hadden een tuk tuk die ons van A naar B bracht, heerlijk om niet zoveel te lopen. Als eerste zijn we naar de Killing Fields geweest. Dit was heel indrukwekkend. Er waren te veel massagraven en in het momument waren te veel schedels van slachtoffers te zien. Niet echt een leuk begin van je dag. Na de Killing Fields zijn we naar het museum geweest. Het museum was vroeger een schoolgebouw wat in de tijd van Pol Pot als een soort concentratiekamp werd gebruikt. Van hieruit werden de mensen naar de Killing Fiels gebracht. Weer heel indrukwekkend aangezien het maar 30 jaar geleden is en het proces nog steeds in volle gang is.

In de middag was het tijd voor wat leukere dingen. We hebben gelunched in hetzelfde restaurant als de dag ervoor en eindelijk heb ik sushi gegeten. Hierna zijn we naar het Royal Palace geweest en de Zilveren Pagoda. Aan het eind van de dag hebben we nog een tempel gezien en waren we uitgeblust. We hebben even op bed gelegen en 's avonds hebben we ons eigen ding gedaan.

De volgende dag hadden we een heerlijke busreis van 6 uur naar Siem Reap. Over de Cambodjaanse snelwegen die te vergelijken zijn met de essendijk, maar dan met kuilen erin. Onderweg twee keer een plaspauzes gehad en de derde stop bracht ons bij het busstation in Siem Reap. Er was een man in de bus die ons gratis naar zijn hotel kon brengen en kamers had voor een redelijke prijs. Prima natuurlijk.

Aangekomen bij zijn hotel bleek het hotel vol te zijn, maar hij wist nog wel een andere. Iets verder uit het centrum, maar de kamers waren groter en mooier en we betaalde dezelfde prijs als in het andere hotel. 's Avonds zijn we naar de zonsondergang gaan kijken, met nog 500 andere, op een berg bij de tempels van Angkor What. Helaas was er geen zonsondergang te zien door de regen.

Dan maar de zonsopgang. Het schijnt iets speciaals te zijn. Om 4 uur ging de wekker. Ik denk dat dat het speciale eraan was, want om 5 uur stonden we bij de tempel van Angkor What samen met nog 1000 andere doodvermoeide mensen te wachten tot de zon op kwam zodat we een mooi plaatje konden schieten en thuis konden laten zien.

Weer geen zonsopkomst, het was te bewolkt. Een van de verkopers wist me te vertellen dat de zonsopkomst gister beter was. Fijn, dat wilde ik net weten! Bij de gedachten begon ik al misselijk te worden. En bij de tweede tempel was het zover. Alles kwam eruit. Bij de tomb raider tempel ben ik met een sneltreinvaart doorheen gegaan om bij de tuk tuk terug te keren en naar het hotel te gaan. 's Middags de hele dag ziek op bed gelegen. Het was een speciale dag, want het was ook de laatste dag met mijn reismaatje Cara die de volgende dag naar Maleisie zou gaan.

's ochtends vroeg werd ze opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Ik bleef achter in het hotel om een paar uur later de bus te nemen naar Phnom Phen waar mijn vliegtuig twee dagen later me naar Bangkok zal brengen.

De 25ste vlieg ik naar Bangkok. Ik heb dan al de helft van de landen gezien in iets meer dan een derde van mijn tijd. De volgende landen; Thailand, Maleisië en Singapore zullen dus iets relaxter worden.

Ik hoop dat jullie allemaal een beetje wijzer zijn geworden van de nieuwe opzet van de site en ik wil jullie allemaal bedanken voor het schrijven in me gastenboek. Het volgende verhaaltje krijgt een Thais tintje.